Polska – Ukraina: Remonty odcinków szerokotorowych

PKP PLK podsumowuje prace infrastrukturalne realizowane w ostatnim czasie na trasach prowadzących do przejść granicznych z Ukrainą. Większe inwestycje są finansowane z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), natomiast mniejsze działania pokrywane są z budżetu spółki.
Od początku rosyjskiej pełnoskalowej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku, Polska zwiększyła zakres inwestycji na pograniczu polsko-ukraińskim. W drugiej połowie 2024 roku rozpoczęły się kolejne projekty, które, w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej, mają strategiczne znaczenie. Przedstawiamy podsumowanie działań przeprowadzonych w ostatnich sześciu miesiącach.
Całkowita wartość prac wynosi około 23 mln zł, a środki na ich realizację pochodzą z budżetu państwa. Prace mają zakończyć się w drugiej połowie tego roku. Zakończono natomiast remont odcinka normalnotorowej linii nr 69 z Rejowca do Hrebennego, który był finansowany ze środków własnych PKP PLK oraz z KPO. Całkowita wartość tych prac to około 42 mln zł. Dzięki tym środkom zainstalowano nowe urządzenia sterowania ruchem, poprawiono bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych oraz wymieniono nawierzchnię w wybranych miejscach, a także przeprowadzono remont kilku przepustów.
Zrealizowano także inwestycję, której kluczowym elementem jest utworzenie nowego lokalnego centrum sterowania w Zawadzie. Stacja ta znajduje się na przecięciu linii 69 z linią 72 do Hrubieszowa oraz 83 do Zamościa, co wpłynie również na ruch krajowy. Koszt inwestycji to około 129 mln zł, a projekt jest finansowany z KPO.
Podkarpackie: Mniejsze prace w rejonie Krościenka i Przemyśla
– W drugiej połowie 2024 roku zrealizowano także prace remontowe ze środków własnych na kilku odcinkach przygranicznych w województwie podkarpackim – informuje przedstawicielka PKP PLK. Przykładem jest normalnotorowa linia 108 Stróże – Krościenko, gdzie naprawiono obiekty inżynieryjne na odcinku między Uhercami Mineralnymi a granicą państwową. Inwestycja ta na razie nie jest wykorzystywana, ponieważ na odcinku od stacji Ustrzyki Dolne do przejścia granicznego nie prowadzi się ruchu pociągów.
Natomiast na szerokotorowej linii 92 Przemyśl – Medyka prace pochłonęły około 360 tys. zł, a na odcinku szerokotorowym 614 Żurawica – Hurko – ponad 2 mln zł. W pierwszym przypadku PKP PLK wymieniły szyny, co umożliwiło utrzymanie dotychczasowych parametrów technicznych i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu towarowego i pasażerskiego. Z tej trasy korzystają pociągi UZ kursujące z Przemyśla w kierunku Lwowa.
Lubelskie: Prace na trasach do Dorohuska i Hrebennego
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami rozpoczęły się prace na szerokotorowej linii 63, łączącej przejście graniczne w Dorohusku z Chełmem i bocznicą Naftobazy. Trasa ta w ostatnich latach była wykorzystywana nie tylko w ruchu towarowym, ale także pasażerskim, ponieważ do Chełma docierają dalekobieżne pociągi Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznycia), uruchamiane we współpracy z PKP Intercity. – Prace obejmują modernizację toru w kilku miejscach i zwiększenie dopuszczalnego nacisku osi na tor do 245 kN – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP PLK. Wymienione zostaną rozjazdy, wyremontowanych będzie kilka obiektów inżynieryjnych, a prace obejmą także przejazd kolejowo-drogowy w obrębie stacji Dorohusk.
Na linii 614 przeprowadzono naprawę torów oraz wymianę rozjazdów na stacji Żurawica, co miało na celu zwiększenie przepustowości stacji. W opinii PKP PLK, usprawniło to ruch towarowy między Polską a Ukrainą.
Źródło: Za rynek-kolejowy.pl / Zdjęcie główne: Piotr Hamarnik/PKP PLKPociąg na stacji Uherce