Pojazd opancerzony AMX-10RC

Ukraina otrzymała 40 kolejnych pojazdów opancerzonych AMX-10RC, które weszły do ​​służby w jednej z jednostek piechoty morskiej Sił Zbrojnych Ukrainy.

Pojazdy opancerzone AMX-10RC weszły do ​​służby w 37. oddzielnej brygadzie piechoty morskiej. Jednostka powstała na początku 2023 roku, ale zdążyła już wziąć udział w walkach w obwodzie chersońskim i kontrofensywie na południu obwodu donieckiego.

Pierwsze pojazdy opancerzone AMX-10RC weszły na uzbrojenie ukraińskiej armii na początku tego roku.

Jednocześnie ich pierwsze użycie bojowe nie było zbyt udane: cztery maszyny zostały zniszczone, jedna z nich została zdobyta przez Rosjan i wystawiona później w Moskwie.

W rezultacie te francuskie wozy bojowe zostały zdegradowane do drugiej linii. Jednak w ciągu kilku tygodni zaczęły pojawiać się dowody na ich ponowne wprowadzenie, zwłaszcza w postaci pośrednich operacji ogniowych.

Schemat szkolenia żołnierzy 37 Samodzielnej Brygady Morskiej można zobaczyć na załączonym filmie, skupiającym się na francuskich pojazdach zmechanizowanych. Te wyspecjalizowane maszyny są często błędnie określane jako czołgi, podczas gdy w rzeczywistości są przeznaczone do użytku jako pojazdy wsparcia ogniowego.

Historia AMX-10RC

Zaprezentowany po raz pierwszy armii francuskiej w 1981 roku, AMX-10RC jest następcą niezawodnego Panharda EBR i służy jako bojowy pojazd rozpoznawczy na kołach. Jego podstawowym wyposażeniem ofensywnym jest potężne działo 105 mm F2 BK MECA L/47, uzupełnione wszechstronnym uniwersalnym karabinem maszynowym NF1 kal. 7,62 mm zapewniającym większą siłę ognia.

Pojazd, opcjonalnie, można wyposażyć w karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm. W przypadku broni podstawowej standardowa jednostka ognia składa się z 38 pocisków, podczas gdy system broni dodatkowej obsługuje 4000 nabojów.

Wyposażone w odpowiednią amunicję przeciwpancerną, uzbrojenie to jest w stanie przebić około 350 mm stali pancernej RHA. Należy jednak zaznaczyć, że uzbrojenie to nie jest kompatybilne ze standardową amunicją NATO 105 mm, czego przykładem jest jej zastosowanie w sprzęcie takim jak czołgi Leopard 1.

Sercem tego cudu motoryzacji jest silnik wysokoprężny Baudouin Model 6F11 SRX, który zapewnia moc 280 koni mechanicznych. Dzięki temu samochód może osiągać prędkość do 85 km/h na utwardzonym terenie i 45 km/h w terenie. W zależności od konkretnej konfiguracji masa tego pojazdu waha się od 15,8 do 22 ton.

Model AMX-10RC jest wyposażony w solidny pancerz, który zapewnia znaczną odporność zarówno na amunicję 14,5 mm, jak i 23 mm, szczególnie w przedniej części kadłuba, co zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo. Warto jednak zauważyć, że pojazdy tego typu są stopniowo wycofywane z francuskich sił zbrojnych.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *