60 wagonów metra dla Kijowa od Warszawy

Stolica Polski Warszawa przekazało stolicy Ukrainy miastu Kijów aż 60 w pełni sprawnych wagonów dla tamtejszego metra!

Dzisiaj w długą podróż do Kijowa wyrusza pierwszy pociąg z serii 81, oznaczony numerem 7. Jest to starszy model z taboru Metra Warszawskiego, który służył mieszkańcom stolicy od początków tamtejszego metra. Już wczoraj wieczorem opuścił on stację postojową na Kabatach i na lawetach samochodowych ruszył do stolicy Ukrainy. Aby móc umieścić wagony pociągu na lawetach trzeba było użyć specjalistycznego sprzętu. Lawety też nie są standardowe.

Stacja Techniczno-Postojowa na Kabatach

Wagony serii 81 woziły pasażerów od samego początku funkcjonowania metra w stolicy. 60 takich wagonów przekazujemy Kijowowi, którego mer – Witalij Kliczko – sygnalizował nam, że tamtejsze metro może stanąć z powodu braku części zamiennych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy Polski – Wagony te są sprawne technicznie. Co prawda niektóre z nich przejechały aż 2,5 mln kilometrów, ale na pewno będą się dobrze sprawować w Kijowie.
No i pomogą merowi i całemu miastu w zabezpieczeniu potrzeb transportowych jego mieszkańców – dodaje prezydent Warszawy.

 

Wagony zostały dostosowane do kijowskiego metra

Nim wagony ruszyły w drogę zostały w nich usunięte takie urządzenia jak czujniki SOP (systemu ograniczenia prędkości), rejestratory zdarzeń, aparatura do radiołączności i inne elementy wyposażenia, które nie są wykorzystywane w kijowskim metrze. Na czas przejazdu zdjęto również lusterka i odbieraki prądu, aby nie uległy uszkodzeniu w trakcie drogi.

Skład numer 7 swoję pożegnalną podróż z mieszkańcami stolicy odbył 29 marca na linii M1.

Dobra wiadomość jest taka, że najstarszy pociąg – składający się z najstarszych wagonów, numer 2 – zostanie
w Warszawie. Na pamiątkę. Natomiast reszta będzie służyła naszym przyjaciołom w Kijowie. A jest w tym pewien paradoks, dlatego że te wagony zostały wyprodukowane pod Moskwą i w Petersburgu, a dzisiaj będą służyły Kijowowi – wyjaśnia prezydent Trzaskowski.

Strona ukraińska otrzyma wagony bezpłatnie. Łącznie to 60 wagonów o wartości ponad 40 milionów złotych.
Wszystkie posiadają aktualne świadectwa sprawności technicznej. Ich ostatnie naprawy odbywały się regularnie w latach 2017-2022. Pociągi te mają przejechane pomiędzy 1 a 2,5 mln km.

Ostatnie naprawy tego typu wagonów odbywały się w latach 2017-2022. Poszczególne pociągi tej serii mają przejechane od ponad miliona do prawie 2,5 milionów km. Skład numer 7, który w ostatni kurs – do Kijowa – wyruszył dziś w nocy, złożony jest z wagonów wyprodukowanych w 1994 i 1997 roku i pokonał aż 2,4 mln km w tunelach warszawskiego metra.

źródło/zdjęcia: metro.waw.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *