60 wagonów metra dla Kijowa od Warszawy
Stolica Polski Warszawa przekazało stolicy Ukrainy miastu Kijów aż 60 w pełni sprawnych wagonów dla tamtejszego metra!
Dzisiaj w długą podróż do Kijowa wyrusza pierwszy pociąg z serii 81, oznaczony numerem 7. Jest to starszy model z taboru Metra Warszawskiego, który służył mieszkańcom stolicy od początków tamtejszego metra. Już wczoraj wieczorem opuścił on stację postojową na Kabatach i na lawetach samochodowych ruszył do stolicy Ukrainy. Aby móc umieścić wagony pociągu na lawetach trzeba było użyć specjalistycznego sprzętu. Lawety też nie są standardowe.
Wagony serii 81 woziły pasażerów od samego początku funkcjonowania metra w stolicy. 60 takich wagonów przekazujemy Kijowowi, którego mer – Witalij Kliczko – sygnalizował nam, że tamtejsze metro może stanąć z powodu braku części zamiennych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy Polski – Wagony te są sprawne technicznie. Co prawda niektóre z nich przejechały aż 2,5 mln kilometrów, ale na pewno będą się dobrze sprawować w Kijowie.
No i pomogą merowi i całemu miastu w zabezpieczeniu potrzeb transportowych jego mieszkańców – dodaje prezydent Warszawy.
Wagony zostały dostosowane do kijowskiego metra
Nim wagony ruszyły w drogę zostały w nich usunięte takie urządzenia jak czujniki SOP (systemu ograniczenia prędkości), rejestratory zdarzeń, aparatura do radiołączności i inne elementy wyposażenia, które nie są wykorzystywane w kijowskim metrze. Na czas przejazdu zdjęto również lusterka i odbieraki prądu, aby nie uległy uszkodzeniu w trakcie drogi.
Skład numer 7 swoję pożegnalną podróż z mieszkańcami stolicy odbył 29 marca na linii M1.
Dobra wiadomość jest taka, że najstarszy pociąg – składający się z najstarszych wagonów, numer 2 – zostanie
w Warszawie. Na pamiątkę. Natomiast reszta będzie służyła naszym przyjaciołom w Kijowie. A jest w tym pewien paradoks, dlatego że te wagony zostały wyprodukowane pod Moskwą i w Petersburgu, a dzisiaj będą służyły Kijowowi – wyjaśnia prezydent Trzaskowski.
Strona ukraińska otrzyma wagony bezpłatnie. Łącznie to 60 wagonów o wartości ponad 40 milionów złotych.
Wszystkie posiadają aktualne świadectwa sprawności technicznej. Ich ostatnie naprawy odbywały się regularnie w latach 2017-2022. Pociągi te mają przejechane pomiędzy 1 a 2,5 mln km.
Ostatnie naprawy tego typu wagonów odbywały się w latach 2017-2022. Poszczególne pociągi tej serii mają przejechane od ponad miliona do prawie 2,5 milionów km. Skład numer 7, który w ostatni kurs – do Kijowa – wyruszył dziś w nocy, złożony jest z wagonów wyprodukowanych w 1994 i 1997 roku i pokonał aż 2,4 mln km w tunelach warszawskiego metra.
źródło/zdjęcia: metro.waw.pl